Akkreditált pedagógus továbbképzés



A Magyar Bábjátékos Egyesület akkreditált pedagógus továbbképzési programja:

"Pedagógiai bábjátékos, pedagógus-, bábrendező-, pedagógiai bábcsoport vezető továbbképzés"

Indítási engedély szám OKM 3/95/2008/ 120 órás a 277/1997. (XII.22.)sz. Korm. rendelet szerint.
A felnőttképzést folytató intézmény a Munkaügyi Központ által kiadott nyilvántartási száma: 00287-2008

A PROGRAM TARTALMÁNAK RÖVID ISMERTETÉSE

A képzés indokoltságának, szükségességének a bizonyítására maga az élet szolgál, amikor országszerte több régióban, majd pedig Egerben a Gyermekbábosok Országos Bábjátékos Találkozóján a zsűri értékelő munkájára kerül sor. A gyerekeket felkészítő szakemberek döntő többsége közel van a nyugdíjhoz, sokak már 20 éve vannak a mozgalomban. Többek szívesen átadnák megszerzett tudásukat, tapasztalataikat, de nincs kinek. A csoportvezetők kisebb hányada sokkal fiatalabb és többségük számottevő képzettség nélkül elképesztő szorgalommal és elkötelezettséggel – sajnos hibásan – végzi tevékenységét. A zsűri sokszor alapvető hibákra kénytelen felhívni a figyelmet, amelyek egy ilyen tanfolyam elvégzése után senki nem követne el.

A tematikai egységeket a színházművészet összetettsége, ezen belül is a bábjáték komplexitása magyarázza. Semmilyen nyersanyagot – legyen az próza, vagy muzsika – nem lehet elemezni az emberi kultúrában elfoglalt helyének felismerése nélkül. A bábszínház – klasszikus közönségének, a gyerekeknek megfelelni igyekezve – fokozottan nyitott az üzenetek céltudatos megfogalmazására. Ezeknek megfelelően a darabok színpadra állításának sajátosan pszichológiai és pedagógiai megközelítése erőteljesebben jelentkezik a megszokottól. A bábjáték szereplői minden alkalommal „legyártandók”, egy mű létrejöttében több szakma és művészeti ág párhuzamosan osztozkodik. Mind a mesterségeknek, mind pedig a társművészeteknek komoly elméleti háttere van, amelyikből válogatott ismereteket kell a hallgatónak nyújtani. A bábjátszás – játék a bábokkal - egyfajta színészi megnyilatkozás, amely az előadótól megkíván egy minimális hozzáértést, amelyet az idők kezdete óta gyakorlattal kell és lehet elsajátítani.

A tanfolyamon részt vevők végig haladnak egy bábjátékos feldolgozásban megjelenő mű teljes kialakítási folyamatán: darabválasztás, elemzés, dramaturgiai szerkesztő munka, bábtervezés, bábkészítés, próbafolyamat egészen az előadásig.
A megoldásban a legegyszerűbb változatot kiválasztva (pl. sík-árnybáb, színes árnyjáték) inkább a folyamat technológiai, technikai alapjainak megértésére összpontosítunk. E közben a járulékos elméleti ismeretek a legkomplikáltabb változatokkal teszik teljessé a tanfolyami hallgató tudását. Egy működőképes figura, egy jól működő díszlet elkészítése hosszadalmas vállalkozás, ezért az ezekre való képesség felmérésére a hallgató záró dolgozatánál és vizsgafeladatainak bemutatásánál kerül sor. A drága időt a munkafolyamatok közös gyakorlaton való elvégzésére fordítjuk, ahol viszont a médium mindig egyszerű műfaji megoldás. Ezzel együttesen igyekszünk az olvasnivalókat, az egyéni ismeretszerzést, a látókör bővítését az otthoni munka területére irányítani, a módszereket illetően a távtanulásra emlékeztetőre alakítani.
Ennek megfelelően a tanfolyami hallgatók viszonylag szerény mennyiségben fognak passzív résztvevőként előadásokat hallgatni. Ezzel szemben fokozottan nagy mennyiségben és reményeink szerint jó minőségben fognak alkotni és gyakorolni.

A képzés különösebb specifikációt nem mutathat fel, de intenzitása - amely a bábok elkészítésére és az életre keltésükre összpontosul - az az alkotó folyamatokban bővelkedő tanfolyamokon tapasztaltakat jóval meghaladja.